Statut Stowarzyszenia Absolwentów Programu
Warsaw-Illinois Executive MBA i Executive MBA@UW “Nowy Świat”
Obowiązujący od 13.09.2024
Rozdział I: Postanowienia ogólne
§ 1 [Oznaczenie]
§ 2 [Charakter]
§ 3 [Siedziba i teren działania]
§ 4 [Program]
Rozdział II: Cele i sposoby ich realizacji
§ 5 [Cele]
§ 6 [Sposób realizacji celów]
Rozdział III: Członkowie Stowarzyszenia
§ 7 [Rodzaje członków]
§ 8 [Członkowie zwyczajni]
§ 9 [Członkowie wspierający]
§ 10 [Członkowie honorowi]
§ 11 [Ustanie członkostwa]
Rozdział IV: Władze Stowarzyszenia
§ 12 [Lista władz]
§ 13 [Rodzaje i zwoływanie]
§ 14 [Kompetencje Walnego Zgromadzenia]
§ 15 [Głosowanie]
§ 16 [Skład Zarządu]
§ 17 [Kompetencje Zarządu]
§ 18 [Uchwały]
§ 19 [Reprezentacja]
§ 20 [Skład]
§ 21 [Kompetencje Komisji Rewizyjnej]
§ 22 [Uchwały]
Rozdział V: Rada Programowa
§ 23 [Funkcje i skład]
§ 24 [Kompetencje Rady Programowej]
Rozdział VI: Majątek Stowarzyszenia
§ 25 [Pochodzenie majątku]
§ 26 [Zarządzanie majątkiem]
Rozdział VII: Zmiana statutu i rozwiązanie Stowarzyszenia
§ 27 [Zmiana statutu]
§ 28 [Rozwiązanie Stowarzyszenia]
Statut Stowarzyszenia Absolwentów Programu Warsaw-Illinois Executive MBA
Rozdział I: Postanowienia ogólne
§ 1 [Oznaczenie]
1. Stowarzyszenie nosi nazwę: Stowarzyszenie Absolwentów Programu Warsaw-Illinois Executive MBA i Excecutive MBA@UW “Nowy Świat” i zwane jest dalej Stowarzyszeniem.
2. Stowarzyszenie może posługiwać się skrótem Stowarzyszenie Absolwentów Programu WIEMBA@UW.
3. Stowarzyszenie może w kontaktach międzynarodowych posługiwać się angielską nazwą: WIEMBA@UW Alumni Association.
4. Stowarzyszenie może używać pieczęci oraz znaków identyfikujących je zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
§ 2 [Charakter]
1. Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem, o celach niezarobkowych.
2. Stowarzyszenie posiada osobowość prawną.
3. Stowarzyszenie powołuje się na czas nieokreślony.
4. Stowarzyszenie działa na podstawie ustawy Prawo o Stowarzyszeniach, która reguluje jego działalność w zakresie nieuregulowanym w niniejszym statucie.
5. Stowarzyszenie opiera działalność na pracy społecznej członków.
6. Do prowadzenia swoich spraw Stowarzyszenie może zatrudniać pracowników.
§ 3 [Siedziba i teren działania]
1. Siedzibą Stowarzyszenia jest miasto stołeczne Warszawa.
2. Terenem działania Stowarzyszenia jest obszar całego terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.
3. Stowarzyszenie może prowadzić działalność poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej, jak również współpracować z instytucjami i organizacjami zagranicznymi lub międzynarodowymi, a także przystępować do organizacji i zrzeszeń międzynarodowych.
§ 4 [Program]
Stowarzyszenie współpracuje z Programami Executive Master of Business Administration i Master of Business Administration, prowadzonym przez Uniwersytet Warszawski, zwanymi dalej Programem. Do momentu zakończenia współpracy pomiędzy Uniwersytetem Warszawskim i Uniwersytetem Illinois, Stowarzyszenie współpracowało z Programem Executive Master of Business Administration, prowadzonym przez Uniwersytet Warszawski wspólnie z Uniwersytetem Illinois (University of Illinois at Urbana–Champaign, Illinois, USA).
Rozdział II: Cele i sposoby ich realizacji
§ 5 [Cele]
Celami Stowarzyszenia są:
1. Utrzymywanie stałych kontaktów zawodowych oraz towarzyskich wśród absolwentów Programu, w tym w szczególności wymiana doświadczeń zawodowych oraz świadczenie pomocy koleżeńskiej
2. Rozwój wiedzy profesjonalnej członków Stowarzyszenia, w szczególności w zakresie zarządzania i nauk pokrewnych
3. Rozwój kariery zawodowej studentów i absolwentów Programu
4. Promocja Programu, utrzymanie jego wysokiego poziomu merytorycznego oraz prestiżu
5. Propagowanie zasad etyki zawodowej w działalności biznesowej
6. Wspieranie inicjatyw naukowych w zakresie zarządzania oraz nauk pokrewnych
7. Reprezentowanie studentów i absolwentów Programu wobec władz lokalnych, samorządowych i innych
8. Promocja Stowarzyszenia oraz jego członków w kręgach nauki, biznesu i administracji państwowej
9. Promocja Stowarzyszenia wśród studentów i absolwentów Programu.
§ 6 [Sposób realizacji celów]
Stowarzyszenie może realizować swoje cele poprzez:
1. Organizowanie zjazdów absolwentów, konferencji, seminariów, sympozjów, szkoleń oraz spotkań z przedstawicielami świata nauki, biznesu oraz urzędnikami administracji państwowej, a także organizowanie innych wydarzeń mających na celu rozwój wiedzy zawodowej członków Stowarzyszenia
2. Organizowanie wydarzeń o charakterze sportowym, kulturalnym, rozrywkowym, dobroczynnym i innym, wspierających rozwój kontaktów towarzyskich wśród członków Stowarzyszenia, a także organizowanie wydarzeń dla studentów Programu, aby przygotowywać ich do członkostwa w Stowarzyszeniu po ukończeniu Programu
3. Udzielanie członkom Stowarzyszenia pomocy prawnej i zawodowej poprzez doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania
4. Pozyskiwanie ofert pracy i upowszechnianie informacji o miejscach pracy wśród studentów i absolwentów Programu.
5. Współpracę z osobami fizycznymi i prawnymi prowadzącymi działalność gospodarczą
6. Stworzenie funduszy celowych, w tym stypendialnego, okolicznościowego i pomocy koleżeńskiej oraz innych
7. Aktywne uczestniczenie w pracach i dyskusjach wspierających podejmowanie decyzji ważnych dla Programu
8. Prowadzenie prac badawczo rozwojowych w dziedzinie zarządzania i nauk pokrewnych oraz wykonywanie własnych lub zleconych opracowań naukowych
9. Współpracę z instytucjami naukowymi oraz organami administracji państwowej
10. Opiniowanie aktów prawnych poprzez pisanie petycji, występowanie do stosownych władz.
Rozdział III: Członkowie Stowarzyszenia
§ 7 [Rodzaje członków]
1. Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na:
a) zwyczajnych,
b) wspierających,
c) honorowych.
2. Zarząd obowiązany jest prowadzić listę członków zwyczajnych, członków wspierających i członków honorowych.
§ 8 [Członkowie zwyczajni]
1. Członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia może być osoba fizyczna, która jest absolwentem Programu współorganizowanego lub organizowanego przez Uniwersytet Warszawski i złożyła Zarządowi deklarację członkowską. Wzór deklaracji członkowskiej określa uchwała Zarządu. Założyciele Stowarzyszenia stają się jego członkami zwyczajnymi z chwilą uprawomocnienia się postanowienia o jego zarejestrowaniu.
2. Przyjęcie w poczet członków zwyczajnych Stowarzyszenia następuje na mocy uchwały Zarządu.
3. Członkowi zwyczajnemu Stowarzyszenia przysługują następujące prawa:
a) czynne i bierne prawo wyborcze do władz Stowarzyszenia oraz organów doradczych,
b) prawo uczestnictwa oraz głosu w Walnym Zgromadzeniu,
c) prawo zgłaszania wniosków i postulatów władzom Stowarzyszenia dotyczących jego działalności, oraz prawo żądania informacji o sposobie załatwienia wniosków,
d) prawo do używania zewnętrznych oznaczeń Stowarzyszenia, na warunkach określonych w niniejszym
statucie oraz stosowanych uchwałach Walnego Zgromadzenia,
e) prawo przedstawiania Zarządowi kandydatów na członków honorowych,
f) prawo działania w komisjach, sekcjach oraz organach doradczych Stowarzyszenia,
g) prawo korzystania z zasobów Stowarzyszenia zgodnie z odpowiednimi regulaminami lub uchwałami władz
Stowarzyszenia,
h) prawo korzystania w swoich działaniach z rekomendacji i gwarancji Stowarzyszenia,
i) prawo korzystania z innych możliwości, jakie stwarza swoim członkom Stowarzyszenie.
4. Członek zwyczajny Stowarzyszenia obowiązany jest:
a) przestrzegać postanowień statutu, uchwał Walnego Zgromadzenia oraz Kodeksu Etyki Stowarzyszenia,
b) regularnie opłacać składki członkowskie,
c) dbać o dobre imię Stowarzyszenia oraz Programu.
§ 9 [Członkowie wspierający]
1. Członkiem wspierającym Stowarzyszenia może być osoba fizyczna, która identyfikuje się z celami działalności
Stowarzyszenia i zadeklaruje wsparcie w realizacji jego celów w sposób uzgodniony z Zarządem
Stowarzyszenia. Członkiem wspierającym Stowarzyszenia może być też aktualny student Programu.
2. Przyjęcie w poczet członków wspierających Stowarzyszenia następuje na mocy uchwały Zarządu.
3. Zarząd zobowiązany jest przedstawić Walnemu Zgromadzeniu informację o przyjęciu członków wspierających Stowarzyszenia.
4. Członkowi wspierającemu Stowarzyszenia przysługują następujące prawa:
a) prawo uczestnictwa oraz głosu doradczego na Walnym Zgromadzeniu,
b) prawo zgłaszania wniosków i postulatów władzom Stowarzyszenia dotyczących jego działalności,
c) prawo do używania zewnętrznych oznaczeń Stowarzyszenia, na warunkach określonych w niniejszym
statucie oraz stosowanych uchwałach Walnego Zgromadzenia.
5. Członek wspierający Stowarzyszenia obowiązany jest:
a) przestrzegać postanowień statutu, uchwał Walnego Zgromadzenia oraz Kodeksu Etyki Stowarzyszenia,
b) regularnie opłacać składki członkowskie,
c) dbać o dobre imię Stowarzyszenia oraz Programu.
§ 10 [Członkowie honorowi]
1. Członkiem honorowym Stowarzyszenia może być osoba fizyczna szczególnie zasłużona dla realizacji celów
zgodnych z celami Stowarzyszenia, która oświadczyła o gotowości przyjęcia tego tytułu. Członkiem
honorowym Stowarzyszenia może być cudzoziemiec.
2. Przyjęcie w poczet członków honorowych Stowarzyszenia następuje na mocy uchwały Zarządu
3. Członkowi honorowemu przysługuje prawo uczestnictwa w Walnym Zgromadzeniu z głosem doradczym.
4. Członek honorowy Stowarzyszenia obowiązany jest do przestrzegania postanowień statutu i uchwał Walnego Zgromadzenia.
§ 11 [Ustanie członkostwa]
1. Członkostwo w Stowarzyszeniu ustaje na skutek:
a) dobrowolnego wystąpienia ze Stowarzyszenia, zgłoszonego na piśmie Zarządowi,
b) nie opłacenia składki członkowskiej do końca roku, za który jest należna,
c) śmierci – w przypadku członka będącego osobą fizyczną lub utraty osobowości prawnej – w przypadku
członka będącego osobą prawną,
d) uchwały Zarządu podjętej w okolicznościach, o których mowa w pkt 6.
2. Ustanie członkostwa z powodu nieopłacenia składki członkowskiej następuje na podstawie uchwały Zarządu.
Członkowi, którego dotyczy uchwała, w terminie 30 dni przysługuje odwołanie od uchwały Zarządu w
przedmiocie ustania członkostwa. Termin na wniesienie odwołania biegnie od dnia powzięcia wiadomości o
podjęciu przez Zarząd uchwały.
3. Odwołanie rozpatruje Komisja Rewizyjna i podejmuje kolejną uchwałę w sprawie ustania członkostwa, przy
czym uchwała ta jest ostateczna.
4. Ustanie członkostwa na skutek dobrowolnego wystąpienia następuje z chwilą złożenia pisemnego
oświadczenia Zarządowi Stowarzyszenia.
5. Członkostwo w Stowarzyszeniu może na mocy uchwały Zarządu ulec zawieszeniu w przypadku wydania
postanowienia o przedstawieniu członkowi Stowarzyszenia zarzutu albo postawienia członkowi
Stowarzyszenia zarzutu o popełnienie przestępstwa, w postępowaniu przygotowawczym prowadzonym przez
organy ścigania. Członkostwo pozostaje zawieszone do czasu powzięcia przez Zarząd wiadomości o
prawomocnym rozstrzygnięciu sprawy.
6. W przypadku, o którym mowa w pkt 5., niezwłocznie po powzięciu wiadomości o wydaniu przez Sąd
prawomocnego wyroku, Zarząd zobowiązany jest
a) w przypadku wyroku uniewinniającego – podjąć uchwałę przywracającą członkostwo,
b) w przypadku wyroku skazującego – podjąć uchwałę w sprawie dalszego członkostwa.
7. Członkowi, którego dotyczy uchwała, o której mowa w pkt 6. podpkt b) oraz władzom Stowarzyszenia
przysługuje odwołanie od tej uchwały w terminie 30 dni. Termin na wniesienie odwołania biegnie od dnia
powzięcia informacji o podjęciu przez Zarząd uchwały. Odwołanie rozpatruje Komisja Rewizyjna a następnie
przedstawia swoją pisemną opinię najbliższemu Walnemu Zgromadzeniu, które jest zobowiązane uchwałę
Zarządu uchylić lub podtrzymać.
Rozdział IV: Władze Stowarzyszenia
§ 12 [Lista władz]
Władzami Stowarzyszenia są:
a) Walne Zgromadzenie,
b) Zarząd,
c) Komisja Rewizyjna.
Walne Zgromadzenie
§ 13 [Rodzaje i zwoływanie]
1. Walne Zgromadzenie jest najwyższą władzą Stowarzyszenia.
2. Walne Zgromadzenie może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
3. Zwyczajne Walne Zgromadzenie odbywa się nie rzadziej niż raz w roku, za wyjątkiem roku, w którym
Stowarzyszenie zostało zarejestrowane.
4. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie zwołuje Zarząd:
a) z inicjatywy własnej,
b) na wniosek Komisji Rewizyjnej, zawarty w formie uchwały,
c) na pisemny wniosek co najmniej 1/10 (jednej dziesiątej) ogólnej liczby członków zwyczajnych
Stowarzyszenia.
5. W razie niemożności zwołania Walnego Zgromadzenia przez Zarząd lub niedotrzymania terminu, o którym
mowa w pkt 3., Walne Zgromadzenie może zostać zwołane przez Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, a w
jego nieobecności, przez któregokolwiek z członków Komisji Rewizyjnej.
6. Walne Zgromadzenie zwołuje się pocztą elektroniczną, na adresy podane przez członków Zarządowi w
deklaracji członkowskiej lub poprzez ogłoszenie w serwisie www Stowarzyszenia lub w obu tych formach razem. Zawiadomienie o zwołaniu Walnego Zgromadzenia, wraz z porządkiem oraz czasem i miejscem obrad, powinno być wysłane lub umieszczone w serwisie www najpóźniej na 2 tygodnie przed planowanym terminem Walnego Zgromadzenia.
7. Uprawnienie do uczestniczenia w Zgromadzeniu z prawem głosu mają członkowie wpisani na listę członków zwyczajnych Stowarzyszenia co najmniej na tydzień przed terminem Zgromadzenia.
8. Walne Zgromadzenie może uchwalić swój regulamin.
§ 14 [Kompetencje Walnego Zgromadzenia]
1. Przedmiotem obrad Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia powinno być:
a) rozpatrzenie i zatwierdzenie sprawozdania Zarządu z działalności Zarządu oraz sprawozdania
finansowego za ubiegły rok obrotowy,
b) udzielenie członkom Zarządu absolutorium z wykonania przez nich obowiązków.
2. Do kompetencji Walnego Zgromadzenia, poza sprawami wskazanymi w innych postanowieniach niniejszego
Statutu, należą:
a) Powoływanie i odwoływanie członków Zarządu w tym powoływanie Prezesa i Wiceprezesów oraz członków
Komisji Rewizyjnej,
b) Udzielanie corocznego absolutorium członkom Zarządu z wykonywanych obowiązków,
c) Ustalanie wysokości składki członkowskiej,
d) Uchwalanie rocznego planu działalności Stowarzyszenia,
e) Uzupełnianie składu władz Stowarzyszenia,
f) Zmiana statutu Stowarzyszenia,
g) Rozwiązanie i likwidacja Stowarzyszenia.
§ 15 [Głosowanie]
1. Z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych w niniejszym Statucie, uchwały Walnego Zgromadzenia zapadają
zwykłą większością głosów. Za głosy uważa się głosy „za”, „przeciw”, „wstrzymujące się” oddane na Walnym
Zgromadzeniu. Głosowanie jest jawne z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych w niniejszym Statucie.
2. Walne Zgromadzenie jest ważne, jeżeli uczestniczy w nim co najmniej 1⁄4 (jedna czwarta) członków
zwyczajnych, uprawnionych do głosowania. W przypadku nieobecności co najmniej 1⁄4 (jednej czwartej)
uprawnionych do głosowania Zarząd wyznacza dodatkowy termin Walnego Zgromadzenia. Walne
Zgromadzenie, które zebrało się w drugim terminie jest ważne bez względu na liczbę uczestniczących
uprawnionych do głosowania.
3. W przypadku, gdy w Walnym Zgromadzeniu uczestniczy mniej niż 40 uprawnionych do głosowania,
Zgromadzenie nie jest władne do podejmowania uchwał w sprawach wymienionych w § 14 pkt 2 lit. a), f) oraz
g), z zastrzeżeniem ust.4.
4. W przypadku wygaśnięcia kadencji władz Stowarzyszenia, Zgromadzenie jest władne do podejmowania
uchwał w sprawie powołania nowych władz Stowarzyszenia bez względu na liczbę uczestniczących
uprawnionych do głosowania.
5. Czynne i bierne prawo wyborcze mają wyłącznie Członkowie zwyczajni.
Zarząd
§ 16 [Skład Zarządu]
1. Zarząd składa się z co najmniej trzech członków.
2. Członków Zarządu wybiera Walne Zgromadzenie w głosowaniu tajnym, spośród członków zwyczajnych
Stowarzyszenia, którzy wyrazili zgodę na kandydowanie.
3. Członkowie Zarządu powoływani są na dwuletnią kadencję, z tym że Prezes Zarządu może być powołany na
nie więcej niż dwie kolejne kadencje.
4. Mandat członka Zarządu wygasa z upływem kadencji, a także z momentem rezygnacji, śmierci lub odwołania.
5. Każdy z członków Zarządu może być w każdym czasie odwołany z funkcji przez Walne Zgromadzenie.
6. Każdy z członków Zarządu ma prawo złożenia pisemnej rezygnacji z funkcji, przy czym rezygnacja jest
skuteczna z chwilą jej złożenia Prezesowi Zarządu lub jednemu z członków Komisji Rewizyjnej.
7. W wypadku zmniejszenia się liczby członków Zarządu poniżej minimalnej liczby, wskazanej w pkt 1, Zarząd
obowiązany jest zwołać Walne Zgromadzenie w terminie nie późniejszym niż 2 miesiące od zaistnienia takiej
sytuacji, w celu uzupełnienia składu Zarządu.
§ 17 [Kompetencje Zarządu]
Do kompetencji Zarządu, poza sprawami wymienionymi w innych miejscach niniejszego statutu, należy:
a) Kierowanie bieżącą działalnością Stowarzyszenia,
b) Zarządzanie i dysponowanie majątkiem Stowarzyszenia,
c) Reprezentowanie Stowarzyszenia, w tym zaciąganie zobowiązań finansowych,
d) Przedstawianie Walnemu Zgromadzeniu projektów rocznych planów działalności Stowarzyszenia,
e) Przedstawianie Walnemu Zgromadzeniu rocznych sprawozdań finansowych oraz rocznych sprawozdań z działalności Zarządu,
f) przedstawianie Komisji Rewizyjnej informacji w zakresie działalności Stowarzyszenia w formie określonej
przez Komisję Rewizyjną.
§ 18 [Uchwały]
1. Zarząd może ustalić regulamin własnych prac, określający sposób zwoływania i przebiegu posiedzeń Zarządu,
podział obowiązków, oraz inne sprawy związane z wewnętrznym funkcjonowaniem Zarządu.
2. Niezależnie od ustaleń regulaminu, uchwały Zarządu wymaga zaciąganie zobowiązań finansowych o wartości
przekraczającej kwotę 15 000 zł (piętnaście tysięcy zł).
3. Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów członków Zarządu. Każdemu członkowi Zarządu
przysługuje jeden głos. W przypadku równej liczby głosów, decydujący głos należy do Prezesa Zarządu.
4. Uchwały Zarządu skutkujące zaciągnięciem przez Stowarzyszenie zobowiązań finansowych o wartości
przekraczającej kwotę 30 000 zł (trzydzieści tysięcy zł) wymagają zgody Komisji Rewizyjnej.
5. Uchwały Zarządu mogą zapadać w trybie obiegowym.
§ 19 [Reprezentacja]
1. Do składania oświadczeń w imieniu Stowarzyszenia uprawnieni są: Prezes Zarządu samodzielnie albo dwóch
członków Zarządu łącznie, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Oświadczenia woli w sprawach majątkowych Stowarzyszenia wymagają zgodnego współdziałania dwóch
członków Zarządu, w tym Prezesa lub Wiceprezesa.
Komisja Rewizyjna
§ 20 [Skład]
1. Komisja Rewizyjna składa się z co najmniej 3 członków, w tym przewodniczącego, powoływanych przez Walne
Zgromadzenie w głosowaniu tajnym spośród osób, które wyraziły zgodę na kandydowanie.
2. Członkowie Komisji Rewizyjnej powoływani są na czteroletnią kadencję.
3. Mandat członka Komisji Rewizyjnej wygasa z upływem kadencji, a także z momentem rezygnacji, śmierci lub
odwołania.
4. Każdy z członków Komisji Rewizyjnej może być w każdym czasie odwołany z funkcji przez Walne
Zgromadzenie. Każdy z członków Komisji Rewizyjnej ma prawo złożenia pisemnej rezygnacji z funkcji, przy
czym rezygnacja jest skuteczna z chwilą jej złożenia Prezesowi Zarządu lub Przewodniczącemu Komisji
Rewizyjnej.
5. W wypadku zmniejszenia liczby członków Komisji Rewizyjnej poniżej minimalnej liczby wskazanej w pkt. 1,
Komisja Rewizyjna obowiązana jest zwrócić się niezwłocznie do Zarządu, który obowiązany jest zwołać Walne
Zgromadzenie w terminie nie późniejszym niż 2 miesiące od otrzymania wniosku, w celu uzupełnienia składu
Komisji Rewizyjnej.
§ 21 [Kompetencje Komisji Rewizyjnej]
1. Komisja Rewizyjna sprawuje kontrolę nad działaniami Zarządu, ze szczególnym uwzględnieniem
kontroli nad sprawami majątkowymi Stowarzyszenia.
2. Poza sprawami wymienionymi w innych miejscach niniejszego statutu, do szczególnych kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
a) Przeprowadzanie co najmniej raz w roku kontroli działalności Zarządu,
b) Przeprowadzanie co najmniej raz w roku przeglądu stanu majątku Stowarzyszenia oraz sposobu
zarządzania tym majątkiem,
c) Składanie Zwyczajnemu Walnemu zgromadzeniu opinii na temat oceny sprawozdania finansowego i
sprawozdania z działalności Zarządu oraz udzielenia Zarządowi absolutorium,
d) Występowanie do Zarządu z wnioskami wynikającymi z ustaleń kontroli i żądanie wyjaśnień, których
Zarząd obowiązany jest udzielić niezwłocznie,
e) Rozpatrywanie skarg członków Stowarzyszenia na działalność Zarządu,
f) Wyrażanie zgody na zaciągnięcie przez Stowarzyszenie zobowiązań finansowych przekraczających kwotę
30 000 zł (trzydzieści tysięcy zł).
g) Członkowie Komisji Rewizyjnej mogą brać udział w posiedzeniach Zarządu z głosem doradczym.
§ 22 [Uchwały]
1. Komisja Rewizyjna może ustalić regulamin własnych prac, określający sposób zwoływania i przebiegu
posiedzeń Komisji, podział obowiązków, oraz inne sprawy związane z jej wewnętrznym funkcjonowaniem.
2. Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków
Komisji. Każdemu członkowi Komisji przysługuje jeden głos. W przypadku równej liczby głosów, decydujący
głos należy do przewodniczącego Komisji.
3. Uchwały Komisji Rewizyjnej mogą zapadać w trybie obiegowym.
Rozdział V: Rada Programowa
§ 23 [Funkcje i skład]
1. Rada Programowa jest organem doradczym Stowarzyszenia, powoływanym fakultatywnie przez Zarząd za
zgodą Komisji Rewizyjnej.
2. Rada Programowa wybierana jest na czas nieokreślny spośród osób, które wyraziły zgodę na kandydowanie.
3. Członków Rady Programowej powołuje i odwołuje Zarząd za zgodą Komisji Rewizyjnej.
§ 24 [Kompetencje Rady Programowej]
1. Do kompetencji Rady Programowej należy:
a) Opiniowanie projektów programu działania Stowarzyszenia,
b) Opiniowanie wniosków przedstawionych Radzie przez Zarząd lub Komisję Rewizyjną,
c) Występowanie do Zarządu z inicjatywą, co do działalności Stowarzyszenia.
2. Walne Zgromadzenie może rozszerzyć kompetencje Rady Programowej.
Rozdział VI: Majątek Stowarzyszenia
§ 25 [Pochodzenie majątku]
Majątek Stowarzyszenia powstaje z:
a) Dotacji, darowizn, spadków, zapisów,
b) Wpływów z działalności statutowej,
c) Dochodów z majątku Stowarzyszenia,
d) Składek członkowskich oraz wsparcia pochodzącego od członków wspierających.
§ 26 [Zarządzanie majątkiem]
1. Podjęcie działalności gospodarczej wymaga zmiany Statutu.
2. Majątkiem Stowarzyszenia zarządza Zarząd, nad którym kontrolę sprawuje w tym zakresie Komisja Rewizyjna.
Rozdział VII: Zmiana statutu i rozwiązanie Stowarzyszenia
§ 27 [Zmiana statutu]
Zmiana statutu wymaga uchwały Walnego Zgromadzenia, podjętej większością 2/3 głosów uprawnionych do
głosowania członków obecnych na Walnym Zgromadzeniu.
§ 28 [Rozwiązanie Stowarzyszenia]
1. Uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia podejmuje Walne Zgromadzenie, większością 3/4 głosów
uprawnionych do głosowania obecnych na Walnym Zgromadzeniu.
2. Uchwała Walnego Zgromadzenia o rozwiązaniu Stowarzyszenia powinna określać przeznaczenie majątku
Stowarzyszenia, oraz wyznaczyć jego likwidatorów. W razie nie podjęcia decyzji w tym zakresie, likwidatorami
są Prezes i Sekretarz Stowarzyszenia, zaś majątek Stowarzyszenia winien zostać przeznaczony na wsparcie
Programu.